- Podstawa prawna do opracowania Przedmiotowych Zasad Oceniania:
- Rozporządzenie MEN z dnia 03.08.2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
- Statut Szkoły podstawowej nr 9 we Wrocławiu - Wewnątrzszkolny System Oceniania.
- Podstawa programowa z chemii dla szkoły podstawowej.
- Przedmiotem oceniania są wiadomości i umiejętności objęte programem nauczania chemii w szkole podstawowej wydawnictwa Nowa Era.
PZO dostępne są dla uczniów i rodziców na stronie internetowej szkoły,w dzienniku elektronicznym LIBRUS (zakładka: organizacja szkoły/ pliki szkoły) oraz w bibliotece szkolnej.
- Ocenianie ucznia na lekcji chemii ma na celu:
- poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięćedukacyjnych i postępach w nauce,
- pomoc uczniom w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
- motywowanie ucznia do dalszej pracy,
- dostarczenie rodzicom /prawnym opiekunom/ i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Obszary aktywności i umiejętności podlegające ocenie:
- Rozumienie pojęć chemicznych
- Posługiwanie się pojęciami chemicznymi
- Posługiwanie się chemicznym językiem naukowym i słownictwem
- Rozwiązywanie problemów z zakresu chemii
- Sposób prowadzenia rozumowania
- Stosowanie wiedzy z chemii w sytuacjach praktycznych, problemowych – typowych i nietypowych
- Aktywność na lekcji
- Umiejętność pracy w grupie
- Wkład pracy ucznia
- Narzędzia pomiaru i obserwacji osiągnięć uczniów:
- sprawdziany,
- kartkówki,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe,
- zadania wykonywane samodzielnie (domowe dodatkowe dla chętnych np. doświadczenia)
- prace długoterminowe (projekty),
- udział w konkursach, osiągnięte wyniki,
- aktywność dodatkowa (starania ucznia)
- aktywny udział ucznia w lekcji,
- aktywna współpraca w grupie - uzupełnianie kart pracy, projektowanie
i przeprowadzanie doświadczeń chemicznych, - wykonywanie zadań dodatkowych, np. opracowanie ciekawych materiałów dotyczących zajęć, referatów, plakatów, modeli przestrzennych, projektów, prezentacji multimedialnych, zrobionych zadań rachunkowych i problemowych, oceniana pomysłowość, wkład pracy oraz zaangażowanie ucznia.
- Częstotliwość oceniania:
Formy aktywności |
Częstotliwość w semestrze |
Sprawdziany (ewentualnie testy) |
po każdym dziale |
Kartkówki |
na bieżąco min.1 z każdego działu |
Aktywność i praca na lekcji oraz przygotowanie do lekcji |
na bieżąco |
Prace domowe |
na bieżąco |
Odpowiedzi ustne |
na bieżąco |
- Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć.
- Oceny uzyskiwane przez uczniów są uzasadniane w formie ustnego komentarza (odpowiedź na lekcji) lub poprzez zastosowanie przyjętych zasad wystawiania ocen w zależności odpoprawności rozwiązania wyrażonej w skali % w przypadku prac pisemnych. Na prośbę ucznia /rodzica/opiekuna nauczyciel przekazuje uczniowi informację oosiągnięciach edukacyjnych ucznia poprzez wskazywanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien się dalej uczyć.
- Nauczyciel oceniając prace pisemne kieruje się poniższymi zasadami:
- ocena celująca – 97% -100% punktów i/lub wykonane poprawnie zadanie dodatkowe
- ocena bardzo dobra - 91% - 96% punktów
- ocena dobra - 75% - 90% punktów
- ocena dostateczna - 50% - 74% punktów
- ocena dopuszczająca - 30 % - 49% punktów
- ocena niedostateczna- 29 % i poniżej.
W przypadku uzyskania minimalnej liczby punktów z danego przedziału do oceny dopisuje się „-„ w przypadku maksymalnej liczby punktów z danego przedziału do oceny dopisuje się „+”.
- Aktywność ucznia nagradzana jest plusem „+”. Cztery „+” są równoznaczne ocenie bardzo dobrej.
- Jeżeli uczeń nie pracuje podczas lekcji, nie udzieli odpowiedzi na pytanie dotyczące bieżącej lekcji lub nie wykona polecenia nauczyciela to może otrzymać „–„. Za cztery „-„ uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną za pracę na lekcji.
- Uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną, jeżeli odmawia wykonania polecenia nauczyciela, nie wykonuje zadań, nie pracuje w grupie.
- Uczeń może wykonywać samodzielnie zadania domowe z podręcznika po każdej lekcji, które oddaje nauczycielowi na początku lekcji zrobione na oddzielnej kartce. Za zadania otrzymuje ocenylub plusy, które traktowane są jako aktywność dodatkowa.
- Sprawdziany i kartkówki są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
- Dla uczniów posiadających orzeczenia stosuje się dostosowanie wynikające z zaleceń zawartych w orzeczeniu.
- Wagi ocen.
Stosuje się określoną wagę ocen dla poszczególnych form aktywności ucznia oraz sposób zapisu w dzienniku elektronicznym:
- sprawdzian – 8
- kartkówka - 4
- odpowiedź ustna, aktywność, zadania domowe dla chętnych – 3
- praca na lekcji, praca w grupach - 2
- zadania dodatkowe w tym projekty, 1 – 5 ( w zależności od formy zadania)
- samodzielnie wykonane doświadczenia wraz z opisem – 3
- zadanie domowe obowiązkowe – 2
- konkursy / olimpiady (finał) – 10
Ocenę klasyfikacyjną półroczną i roczną wystawia się z uwzględnieniem wyżej wymienionej wagi. Ocena klasyfikacyjna półroczna i roczna nie jest średnią ocen bieżących.
W przypadku wystawiania ocen półrocznych i rocznych ocenę celującą otrzymuje uczeń, który osiąga sukcesy w konkursach lub olimpiadach chemicznych kwalifikujących do finału na szczeblu co najmniej powiatowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
- Poprawa ocen.
- Uczeń, w przypadku otrzymania oceny niedostatecznejz pracy klasowej (sprawdzianu), może poprawić tę pracę za zgodą nauczyciela ( w terminie ustalonym przez nauczyciela – nie później niż dwa tygodnie od daty oddania uczniom pracy).
- Jeżeli uczeń z przyczyn losowych nie pisałpracy klasowej (sprawdzianu)razem z zespołem klasowym, to ma obowiązek napisać pracę (nie później niż dwa tygodnie od daty oddania uczniom pracy). Jeśli uczeń w obowiązującym terminie nie wywiązał się z obowiązku to pisze pracę klasową (sprawdzian) na lekcji chemii wyznaczonej przez nauczyciela.
- Uczniowi może zdarzyć się z przyczyn losowych nie przygotować się do lekcji dwa razy w ciągu semestru bez konsekwencji. Fakt ten należy zgłosić nauczycielowi przed rozpoczęciem lekcji.W przypadku niepoinformowania o tym fakcie nauczyciela przed rozpoczęciem zajęć, uczeń może otrzymać ocenę niedostateczną. Możliwość zgłoszenia nieprzygotowania się do lekcji nie dotyczy tych zajęć, na których odbywają się zapowiedziane prace pisemne.
- Nauczyciel zobowiązany jest odnotować powyższe informacje w dzienniku zgodnie z obowiązującą wlegendą:
z – brak zeszytu lub zeszytu ćwiczeń
np. – nieprzygotowanie do zajęć
- Sprawdzone prace pisemne uczniów nauczyciel daje do wglądu uczniom na lekcji oraz udostępnia rodzicom na ich prośbę na konsultacjach.
- Kryteria oceny semestralnej i rocznej.
- Przy wystawianiu oceny rocznej nauczyciel bierze pod uwagę uzyskaną zapierwszy semestr.
- Uczeń, który otrzymał ocenę niedostateczną na pierwszy semestr lub promowany był warunkowo (zroczną oceną niedostateczną z chemii w poprzednim roku szkolnym) ma obowiązek nadrobienia zaległości i zaliczeniawyznaczonej partii materiału w ciągu 2 miesięcy (odpowiednio drugiego semestru lub pierwszego semestru nowego roku szkolnego).
- Od oceny rocznej (końcowej) uczeń może się odwołać na zasadach określonych w WSO.
- Zmiany w PSO dokonywane są na wniosek członków zespołu przedmiotowego na podstawie ewaluacji PSO i WSO oraz pojawiających się zmian wprzepisachprawa oświatowego mających wpływ na ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów.
- Procedury przekazywania uczniom i rodzicom wyników nauczania
- Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców
o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania i o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia. - Nauczyciele zapoznają uczniów z wynikami sprawdzianów i diagnoz na zajęciach lekcyjnych oraz omawiają mocne i słabe strony uczniów zgodnie ze specyfiką przedmiotu. Sprawdziany ocenione przez nauczyciela uczeń otrzymuje do wglądu na lekcji.
- Wyniki diagnoz zewnętrznych są przekazywane rodzicom na zebraniach, konsultacjach oraz poprzez dziennik librus na prośbę rodzica.
- Prace uczniowskie (sprawdziany, testy, diagnozy) przechowywane są przez nauczyciela w szkole, są do wglądu w obecności nauczyciela i nie mogą być zabierane do domu. Udostępnianie prac odbywa się zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie Szkoły.
- Dostosowanie wymagań:
- Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na podstawie:
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
- opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
- rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia.
- W przypadku ucznia z orzeczeniem, na początku każdego etapu edukacyjnego, zespół nauczycieli
i specjalistów opracowuje Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny (IPET). - Szczegółowe zasady dostosowania wymagań dla uczniów o specjalnych i specyficznych potrzebach edukacyjnych określone są na podstawie odrębnych przepisów orazw Statucieszkoły.
Kryteria ocen (wg M. Litwin & S. Styki-Wlazło):
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania;
- stosuje wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych);
- formułuje problemy oraz dokonuje analizy i syntezy nowych zjawisk;
- proponuje rozwiązania nietypowe;
- osiąga sukcesy w konkursach chemicznych na szczeblu wyższym niż szkolny.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie;
- stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach;
- wykazuje dużą samodzielność i bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień, encyklopedii, Internetu;
- planuje i bezpiecznie przeprowadza eksperymenty chemiczne;
- biegle zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych oraz samodzielnie rozwiązuje zadania rachunkowe o dużym stopniu trudności.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował w znacznym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie;
- poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań i problemów;
- korzysta z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy chemicznej;
- bezpiecznie wykonuje doświadczenia chemiczne;
- zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych;
- samodzielnie rozwiązuje zadania obliczeniowe o średnim stopniu trudności.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone w programie, które są konieczne do dalszego kształcenia;
- z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności przy rozwiązywaniu typowych zadań i problemów;
- z pomocą nauczyciela korzysta ze źródeł wiedzy, takich jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice;
- z pomocą nauczyciela bezpiecznie wykonuje doświadczenia chemiczne;
- z pomocą nauczyciela zapisuje i uzgadnia równania reakcji chemicznych oraz rozwiązuje zadania rachunkowe o niewielkim stopniu trudności.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- ma pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w programie, które jednak nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia;
- z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności;
- z pomocą nauczyciela bezpiecznie wykonuje bardzo proste eksperymenty chemiczne, pisze proste wzory i równania chemiczne.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych w programie, które są konieczne do dalszego kształcenia;
- nawet z pomocą nauczyciela nie potrafi napisać prostych wzorów i równań chemicznych;
- nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.